Doubles Vies (2019)

După reuşita dramă feminină din Clouds of Sils Maria (2016), scenaristul-regizor francez Olivier Assayas revine cu aceeaşi Juliette Binoche pe afiş, dar într-o comedie de moravuri (masculină). Pentru că deşi apar mai multe personaje feminine interesante, drama şi competiţia este între personajele masculine.

Bine jucat de Vincent Macaigne, protagonistul Leonard apare ca un scriitor cam naiv, ale cărui romane sunt de fapt autoficţiuni străvezii, rememorări romanțate ale aventurilor sale personale. Antagonistul este chiar editorul său, Alain (mai discret în rol Guillaume Canet), un personaj lejer doar aparență, în realitate plin de îndoieli cu privire la viitorul cărților în lume, ca și al său în mica, dar prestigioasa editură pariziană.

d2Juliette Binoche face şi ea un rol aparent mai palid în Selena – ca actriță și soție a lui Alain. Totuși, în cele din urmă avem noroc cu ea și personajele secundare din „elita” intelectuală de bloggeri / asistenți care dau puțină culoare filmului prin dialogurile de la masă. Chiar dacă nu mănâncă în mod exasperant supă (cum se întâmplă în filmele românești), majoritatea scenelor sunt discuții de interior, în case sau localuri.

Dar asta nu deranjează în momentul în care mergi la film în cunoștință de cauză, ca la o producție pentru publicul cult – una care-și cam înțeapă propriul public. Apropo de public, în sala în care l-am văzut eu, la Multiplex, eram doar patru persoane. Și, cum spuneam, deși într-un rol palid, Juliette Binoche salvează puțin filmul de la disputa surdă dintre cei doi, ba chiar devine un fel de arbitru spre final.

Într-un film cam lejer, de vară, sunt camuflate totuși câteva teme actuale: lectura care se mută online, bloggerii care iau locul autorilor de formație clasică, post-adevărul. Dacă e să interogheze ceva, ar fi prețiozitatea intelectuală și moralitatea transcrierii propriei vieți în cărți sau scenarii de film (totuși actrița „reală” Juliette Binoche e mai greu accesibilă decât cea din film, trebuie să iei legătura cu agentul ei).

Un film bun, de văzut până la capăt tocmai datorită mizelor multiple, desigur dacă poți trece peste evidentele incompatibilități de cuplu ale personajelor (cei tineri și superficiali cuplați cu serioși/bătrânicioși). Pentru cei implicați în domeniu, o incursiune savuroasă și malițioasă în lumea editorilor francezi contemporani, presărată cu discuții pertinente despre publicarea digitală – care amenință sau nu suflul literar.

„Destul de bun indiferent cum l-ai privi, deși acesta este un simptom al condiției pe care o investighează, anume îngâmfarea elitei culturale” – A.O. Scott, New York Times.

Reclame

3 comentarii la &8222;Doubles Vies (2019)&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.