Ecranizări celebre 2018

The Little Stranger (2018) este o dramă gotică regizată de Lenny Abrahamson, după un scenariu de Lucinda Coxon, bazat pe romanul cu același nume de Sarah Waters. Face parte, alături de Bel Canto, Annihilation, Where did you Go, First Man, A Wrinkle in Time, Ready Player One, The War with Grandpa, Mortal engines și The Black Hand, dintr-o listă selectă de filme ecranizate în 2018 după romane celebre, pe care vom încerca să le acoperim cu mici recenzii în această lună.

Cu Domhall Gleeson și Ruth Wilson în rolurile principale, secondați de Charlotte Rampling, nu e clar la început dacă filmul regizorului irlandez e o poveste lugubră despre case bântuite, sau despre un medic ce vizitează un pacient (și apoi pe sora acestuia).

Hundreds Hall pare un loc unde viaţa se stinge, dar tenacele dr. Faraday face tot posibilul ca s-o resusciteze. El apelează atât la calitățile sale profesionale, după o carieră construită cu răbdare de copil sărac, cât și la amintirile din copilărie – pe care nu le-a depășit, cu toate oportunitățile oferite.

Faraday are ocazia să se mute la Londra, însă obsesia pentru domeniul de la Hundreds Hall îl ține pe loc, în mediul rural. E nevoie de puțin SPOILER pentru a merge mai departe: pe măsură ce micul doctor devine din ce în ce mai implicat în viața familiei Ayes, Faraday pare să nu aibă are nicio idee cât de strâns sau cât de terifiant este pe cale să se împletească povestea bogatei familii pe care o frecventează cu propria sa soartă.

l3Un film de atmosferă – dar și unul de personaje, atent construite de Domhall Gleeson și Ruth Wilson – The Little Stranger abordează un subiect care-i preocupă încă pe englezi, acela al schimbărilor de după cel de-al doilea război, pe care l-au câștigat cu mari sacrificii. În anul 1948, o categorie socială e pe cale să dispară, iar alta, reprezentată de micul medic căruia multe i-au fost refuzate până acum, este în ascensiune.  Se simte aici ochiul de antropolog al regizorul Abrahamson, descriind în detalii fine familia aristocrată decăzută, dar încercând cu disperare să se agațe de statutul și demnitatea sa.

Chiar dacă cei din familia Ayres nu-și mai pot plăti facturile, nici păstra vechiul mod de viață, eu nu și-au pierdut codul de comportament, nici o parte din strălucire, în timp ce „micul străin” este tipul pierdut într-un colț la orice eveniment social. Ce nu poate recunoaște el acum, și ceea ce filmul are nevoie de mult timp pentru a ne arăta despre el, sunt resentimentele și disprețul său față de foștii stăpâni și clasa lor superioară. El este tipul pe care alții îl iau de confident, dar care rareori va împărți cu cineva (excepție făcând spectatorul) vreun secret despre el însuși.

Spre deosebire de bătrâna doamnă Ayres, complet prăbușită, dar care se străduiește și ea să păstreze aparențele, fiica Caroline (jocul făcut de Ruth Wilson este ceea ce m-a făcut să urmăresc filmul până la capăt), este singurul personaj care și-a conservat calitățile și inteligența, dar și ea pare să fi rămas în urmă, în noua lume. Caroline pare cea mai puțin copleșită, dintre Ayres, de casa bântuită de spiritul surorii ei – spirit ce pare să se afle în spatele misterioaselor și terifiante întâmplări care au loc aici.

Am mai scris despre The Little Stranger aici.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.