First Reformed

Paul Schrader, deși un apreciat  regizor de film, a ajuns mult mai  cunoscut ca scenarist  al  unor  filme memorabile ca „Taxi Driver” (regia Scorsese) sau „Obsession” (regia  Brian De Palma). Cu o activitate intensă  ca regizor (realizator de documentare, filme de televiziune ), activitate teatrală, scriitor de beletristică și  filozofie, Schrader  analizează în cartea sa  „Transcendental Style in Film”, stilul filmului transcendental al  marilor  regizori – Yasajiro Ozu, Robert Bresson, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovski, Carl Dreyer – limbajul comun al acestor  artiști din culturi divergente  spre deosebire de stilul realismului psihologic.

Și, iată, în sfârșit, Paul Schrader face  filmul său de suflet ,,First Reformed.” Un film realizat la vârsta de 76 de ani care pare a nu fi ultimul film, ci mai degrabă o credință, o ,,Ars poetica” care l-a însoțit de-a lungul carierei.  Acest  film transcendental  cu buget minimal folosește un stil minimalist  preferând o poziție activă în locul pasivității , chiar și în contemplație.

Are drept ideal o scenografie  capabilă să facă resimțită o aspirație spirituală. Filmul First Reformed al lui  Paul Schrader, scenarist și  regizor se aseamănă  în multe privințe cu operele pretențioase ale mentorilor săi:  discursul realizatorului este bogat, plin de contradicții , deci și de întrebări care pot să atingă coarda sensibilă chiar și a celor  mai convinși atei.

Forma este la fel de însuflețitoare: banda sonoră este la început cam  înăbușită , ca mai apoi să introducă pasaje muzicale  alerte și culori mai vii, vezi minunata scenă   onirică de la sfârșit (un  împrumut din efectele tarkovskiene – levitația, atât de densă în semnificații)

„First Reformed” ne prezintă, mai bine zis reinterpretează, confesiunile din jurnalul intim al unui fost duhovnic militar ajuns reverend  într-o biserică reformată. Întâlnirea cu un cuplu de activiști îi va tulbura viața de zi cu zi și modul de a gândi. Pe parcursul unei anchete privind moartea soțului, preotul se va împrieteni cu văduva îndurerată și va afla detalii cutremurătoare despre complicitatea dintre biserică și concernele lipsite de orice scrupule.

Schrader se întreabă de ce Biserica sa este surdo-mută în mai multe probleme grave care privesc omenirea: poluarea, încălzirea climatică, ajungând să  denunțe societatea condusă de afaceriști de mare anvergură care-și văd liniștiți de interesele lor financiare.  Și, în loc de concluzie, o observație a lui  Martin Scorsese  ,,criticarea instituțiilor bisericii nu implică neapărat pierderea credinței într-o Putere Divină.”

Deși rolul principal este interpretat cu sensibilitate de Ethan Hawke, se pare că filmul va trece cam neobservat de publicul larg, chiar dacă este unul dintre cele mai mari filme americane din ultimii ani. ,,What would  Tarkovsky do?  Well, he’d levitate! That’s  his go-to position when people get horizontal.” Emoji

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.