Nelyubov

După Leviathan, o dramă socială (cu substrat politic) îndelung aclamată pe scena cinematografică internațională, dar interzisă în Rusia natală (asta până când filmul a fost nominalizat la Oscar), era doar o chestiune de timp ca regizorul să recidiveze. Andrey Zvyagintsev revine cu Loveless, o altă poveste rusească dezarmant de simplă, cu care urcă însă la un alt nivel al compoziţiei sale regizorale, păstrând stilul care uimea încă de la primele sale filme: imagini sumbre și poetice, care închid în unele secvenţe poveşti infinite și muzica sincopată uneori, răvășitoare în cele mai delicate momente.

Drama are aici loc în cuplu(ri), iar viziunea critică a regizorului sau substratul poveștii nu este mai e asupra sistemului politic (precum în Leviathan) ci asupra noii ordini economice. Dintr-un punct de vedere, aș compara acest film cu Marți, după Crăciun (2010) în care criticii români de film remarcau, dincolo de acolada epică a celor câteva zile din viața unui cuplu autohton, tocmai introspecțiile în banalul cotidian, în psihologia noii clase de mijloc – sau, în orice caz, a unei clase sociale în curs de constituire, cu pretenții de middle class.

Ce observăm din această comparație la 7 ani distanță este că dacă middle-class-ul rusesc pare s-o ducă mai bine decât cel autohton (puncte comune: nelipsitele iPhone, iMac, skype-ul, convenționalismul corporatist sau pseudo-corporatismul cu influențe locale), și pare că-și permite mai multe (nu se insistă pe scenele din bucătărie, ba chiar mama aruncă la gunoi micul dejun lăsat în farfurie de copil, iar nelipsitul moment estic al cinei are loc într-un restaurant de lux), dramele sunt cam aceleași: consolidarea și chiar exacerbarea ego-ului (cu accent exagerat pe aspectul fizic, viata sexuală și cea virtuală – vezi numeroasele selfiuri ale protagonistei) este contrabalansată de ușurința destrămării cuplurilor.

nelyubov2Nu e foarte clar ce lucrează Zhenya sus la etajul salonul de cosmetică (excelentă interpretarea Maryanei Spivak, iar premiul la Cannes absolut meritat), cert e că se ține cu nasul pe sus și își trăiește viața ca și cum ar fi singură pe lume, căutând fericirea cu orice preţ. La prima vedere, Nelyubov pare a fi un film minimalist, cu o alegorie pe care nu cred că spectatorul occidental o poate procesa pe deplin, mai ales că este plin de aluzii: de la criza din Ucraina, la extrema religioasă întinerită a Rusiei, până la efectele acestora asupra vieții personale trăită într-o cultură politică hiper-masculină, prezente toate în cadrul unei narațiuni despre dispariția unui copil. Însă, dincolo de cinematografia rece ca gheața, performanțele actoricești care te țintuiesc în scaun fără suflare și o coloană sonoră întunecată și claustrofobă, această mostră de film minimalist oferă în cele din urmă suficiente teme pentru meditație, care fac să merite călătoria deprimantă până la final. Imaginile din clădirea părăsită mi-au amintit de cele din Portocala mecanică, acolo într-un soi de distopie capitalistă a ceea ce făcea lipsa supravegherii din tinerii londonezi – aici despre indiferența, nepăsarea și până la urmă, lipsa iubirii în familia moscovită și cum se reflectă asta în societatea contemporană.

Cu toată „analiza” sociologică, Nelyublov rămâne drama micului Alioșa, abia apoi a celor care realizează prea târziu golul lăsat de dispariţia copilului. Pentru că, din păcate, abia atunci când pierdem ceva realizăm că nu mai avem nimic valoros, fiindcă mai mult decât orice, absenţa valorizează corespunzător cele mai importante lucruri în viață.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.