The Killing of a Sacred Deer

Sacrul apare în viața omului contemporan doar atunci când acesta e obligat să-i sacrifice divinității ceva. Dacă în viața de zi cu zi, desacralizată, acesta ni pare o construcție absolut ficțională (a mâncat? întrebăm despre copil, sau a dormit?), există momente când sacrul își face simțită, pe neașteptate, prezența. Sunt acele momente critice când ordinea universală se cere restabilită. Regizorul Yorgos Lanthimos făcea câteva precizări la conferința de presă a filmului care avea să ia premiul pentru scenariu la Cannes:

Titlul filmului face referire la momentul dramatic din piesa „Ifigenia în Aulida”, scrisă de Euripide.

Ifigenia, fiica lui Agamemnon, e pe cale să fie sacrificată, așa cum spune oracolul, pentru că grecii aflați în Aulida nu pot ridica angora să plece spre Troia.

Agamemnon se zbate între suferința de părinte și datoria de a împlini dorință zeilor. În momentul sacrificiului, Ifigenia dispare de pe altar și în locul ei apare o căprioară cu gâtul tăiat.

Lanthimos îmbină în acest film profanul și sacrul, știinta cu supranaturalul, realismul cu suprarealismul, firescul cu bizarul și grotescul/violența cu sexualitatea, regizând un film destul de greu de urmărit chiar din prima sa jumătate (spre deosebire de precedentul Homar, care devenea criptic și chiar sufocant mai spre final).

Colin Farrell este din nou alegerea perfectă în rolul principal masculin și pare să fie actorul preferat al regizorului de la The Lobster încoace. Cu The Killing of a Sacred Deer, inspirat parțial de tragedia clasică a lui Euripide, regizorul grec revine în forță, refăcând aceeași atmosferă apăsătoare din filmele sale anterioare, doar că aici pare mai direct, transmițând cu dezinvoltură acea tristețe grea, apăsătoare – devenită aproape o marcă personală.

The Killing… este un film bizar, de un teatral extrem, aparent fără emoție, o tragedie contemporană traversată de teme clasice precum răzbunarea, regretul, echitatea. Sunt în schimb multe suprafețe vitrate în acest film, multe transparențe, interioare înalte sau dimpotrivă, cu tavane apăsătoare, fiecare scenă fiind compusă astfel încât să amplifice starea de neliniște sau claustrofobie livrată spectatorului.

Grecul Lanthimos se arată în acest film inspirat de regizori ca Polanski sau Haneke, însă cu stilul său aparte, tot mai atent la mesaj și parcă mai puțin preocupat de artificii sau metodă. Văzut în continuarea Homarului (odată cu care am acceptat acest joc sec, teatral, al actorilor), Colin Farell face un rol mai reușit dar și mai lejer, de vreme ce n-a mai fost nevoit să se-ngrașe și să-și lase burtică (o mai are, totuși), ci a fost de-ajuns să-mbătrânească și să-și lase o barbă ușor grizonată, care-i acoperă jumătate din față.

Bună și Nicole Kidman, mai misterioasă în comportamentul erotic cu soțul din film decât în scenele jucate cu fostul său soț Tom Cruise.  Aici i se oferă soțului într-un ritual sexual sec, drapat cu puține cuvinte. Dacă ținem cont și de surpriza produsă de tânărul actor irlandez Barry Keoghan, care reușește o performanta hipnotică în rolul lui Martin – adolescentul cu comportament ciudat, ce trădează inițial un sociopat modern, pentru ca să se transforme mai apoi în clasicul mesager, menit să transmită obligativitatea pedepsei – rezultă unul din cele mai puternice filme din ultima perioadă.

Voi reveni asupra sa după o altă vizionare, întrucât nu este genul de film ușor de decodat după prima impresie. Nu-l recomand celor neinteresați de tragedia greacă și de teatru în general, care nu-l vor gusta prea mult, după cum mărturisea Piratul cinefil. Dacă nu știi Ifigenia, piesa lui Euripide despre care învață fiica protagonistului, interpretată de Alicia Silverstone, este dificil să înțelegi mesajul filmului, drept pentru care am început recenzia citându-l pe regizor.

Reclame

3 gânduri despre &8222;The Killing of a Sacred Deer&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.