,,Eclipsa “ 1962

Filmul  ,,Eclipsa “ al regizorului  italian Michelangelo Antonioni, este poate cel mai reușit din trilogia antonioniană ,,L’avventura”  ,, La notte „,, L’eclisse”.  Temele recurente apar și aici: singurătatea, lipsa de comunicare , plictiseala , vidul sufletesc (existențial), dezumanizarea . Viziunea din ,,Eclipsa” reformulează prin simboluri , foarte exigent din punct de vedere estetic și formal, o mare parte a fricilor noastre.

Rătăcirile boeme ale Monicăi Vitti  prin orașul atât de impersonal (scene  similare   revăzusem acum câteva săptămâni, tot cu aceeași actriță în filmul ,,Deșertul Rosu”) sunt impregnate de letargie, când sufocantă,  când de o lene senzuală. Vittoria (Vitti), mereu plictisită, mereu în căutare de altceva și mereu abulică , întruchipează alienarea.
Un personaj în opoziție cu ea este  Piero (Alain Delon, la 27 de ani ), tânărul foarte atrăgător, cam afemeiat care se ,,lasă ”repede sedus de această femeie deprimată, cu certitudinea că o va face să se simtă bine (deși nu prea îi pasă ). Dar el este un tip de acțiune, ambițios, însetat de putere materială și de poziție socială, trăsături care o descurajează și o îndepărtează de el. Vom urmări scene dinamice, haotice, zgomotoase  de pe arena loteriei violente a  Bursei  (așa era în anii `60 !),  inima lumii contemporane , unde  Piero evoluează ca operator făcând cele mai diferite speculații pe piața valorilor.
Cele două personaje , totuși , nu diferă prea mult : fac parte din burghezie , urmărind ambele, în feluri diferite , confortul și siguranța  materială, fără iubire, fără altruism.
Și am putea caracteriza  Orașul   în construcție, în urbanizare galopantă , ca pe al treilea personaj al filmului, cel mai important simbol  în care  Vittoria și  Piero evoluează diferit: Vittoria este inhibată  de orașul modern, pentru ea un loc amenințător, al anonimatului , unde se simte străină, dezorientată, plictisită, dar Piero este cel care funcționează excelent în acest mediu ; de unde un dezacord ireconciliabil între cei doi.

Această prezentare necesită JavaScript.

Un montaj  final de secvențe uimitoare dă sens filmului , în care Vittoria și Piero nu mai apar,scurta eclipsă a relației lor s-a consumat și nu ne mai distrage de la esența de la mesajul profetic a lui Antonioni,  în care oamenii își continuă repetitiv  viața, nepăsători la ce-i înconjoară, la risipă , la distrugerea resurselor si energiilor, la avertismentul apocalipsei  !

Distribuția: Alain Delon (Piero), Monica Vitti (Vittoria), Francisco Rabal

Premiul special al juriului la Festivalul Filmului de la Cannes din 1962

 Full movie  https://ok.ru/video/85898562055

Anunțuri

Un gând despre &8222;,,Eclipsa “ 1962&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s