Atonement (2007)

 ,,Atonement” (Ispășire/Remușcare ) ,  ecranizarea după cunoscutul roman al lui  Ian McEwan ,  se învârte în jurul micuței   Briony , o fetiță de 13 ani care schimbă viețile tuturor din jurul ei printr-o minciună.
Prima parte a filmului este bine  închegată din mai toate punctele de vedere, imaginile sunt superbe, muzica e de calitate, actorii sunt buni, scenele și personajele au suficientă adâncime psihologică și senzualitate .
Atenție, spoiler !
Acțiunea se petrece în august 1935. Suntem proiectați în mijlocul burgheziei engleze . Familia Tallis , în ciuda caniculei care a lovit Anglia, își petrece timpul , departe de toate,  într-o clădire mare, în stil  victorian.  În centrul acțiunii se află Briony, fetița  care cu  un spirit de observație deosebit , inteligentă și cu multă imaginație, visează să ajungă un dramaturg celebru  : ei  îi place să scrie mici piese de teatru pe mașina de scris a familiei ( de fapt, zgomotul clapelor mașinii de scris devine adesea , alături de alte zgomote sincopate , ritmul unei muzici de mare efect de-a lungul filmului , (mulțumită  lui Dario Marianelli  ).  Ea a scris o piesă în cinstea întoarcerii de pe front a fratelui său Leon.  Robbie Turner,  care  este fiul doicei, și-a pierdut tatăl așa că  dl. Tallis i-a plătit o bursă băiatului care a mers la  școală la Oxford. Dar, Briony , de la înălțimea celor 13 anișori o surprinde, de mai multe ori  pe Cecilia, sora ei mai mare, în brațele lui Robbie, frumușelul și spilcuitul fiu al  servitorilor . Robbie  îi trimite Ceciliei , prin  Briony, o scrisoare de scuze mai îndrăzneață decât faptul că a surprins-o ieșind din fântână învăluită sumar doar în lenjerie intimă. Fetița citește misiva și reacția sa este la început de curiozitate, spionare , invidie, gelozie, ca mai apoi de la stupefacție la mânie  să-și verse dorința de răzbunare, fără a se gândi că provoacă o tragedie și că distruge viața celor din jur și implicit a ei printr-o minciună .  
 
Descrierea mediului este meticuloasă, iar  Joe Wright o face să fie pasionantă prin atmosfera destul de sufocantă (căldură și călduri) ,  prin  personaje cu motivații tulburi și cu un montaj ingenios (scene din diferite puncte de vedere, plimbarea printre epoci) . Un film foarte bun,o adaptare somptuoasă a unui excelent roman romantic și înșelător , susținut de un casting perfect :  James Mcavoy confirmă că  e un actor bun, iar  Keira Knightley (23 ani) , deși anorexică rău, e de nota 10 , mai ales în două scene care l-ar face invidios și pe regretatul  Hugh HefnerSaoirse Ronan are doar 13 ani când interpretează foarte credibil  rolul Brioney . Rolul este preluat de Romola Garai pentru a o interpreta pe Brioney la vârsta de 18 ani. Vanessa Redgrave  este Briony  la vârsta de 77 ani !  Scenografia este  clasică, elegantă, dar deloc pudică,  cum ne-am fi așteptat. Fiecare cadru e un tablou superb cu decoruri incredibile , de un romantism copleșitor , pe când scena de pe plajă , de o senzualitate provocatoare  . Filmul mai are câteva secvențe toride.

În partea a doua a filmului, după cinci ani , abrupt, ne pomenim în plin război: Are loc o  întâlnire a lui Robbie cu Cecilia după trei ani de la neașteptata și dureroasa despărțire, când Robbie urmează să plece pe front, iar Cecilia a devenit infirmieră.  Îi vedem  împreună la o masă de restaurant . Apoi știm de  Robbie  că se află  voluntar  pe front pentru a scăpa de restul anilor de închisoare, încearcă să revină în Anglia dar e blocat în Dunkerque.  Cecilia care și-a părăsit părinții, renunțând la bani , la  studii,  este infirmieră la Londra și Briony trăind coșmarul remușcărilor s-a  înscris agent sanitar. Briony trebuie să aline suferințele soldaților răniți aduși din Franța ( scena groaznică de la spital) sau, mai rău, ea trebuie să vegheze pe cei care sunt sortiți să moară în chinuri teribile (scena emoționantă cu soldatul  francez jucat de Jérémie Rénier).  
Realizarea contemplativă  a scenelor de front nu trece fără a ne copleși , narațiunea eliptică e interesantă, puțin cam greoaie, de aceea trebuie privite cu atenție flashback-urile !

Cheia (sau poate cheile filmului) este o tehnică adoptată de  regizorul  Joe Wright în redarea povestirii: anume că redarea dublă a mai multor scene  este de fapt atât  din perspectiva lui Brioney cât și a ceea ce  este  în realitate.
scena  fântânei e  momentul  cheie .pentru dezvoltarea intrigii
scena în care  Briony face acuzația mincinoasă
scena tulburătoare a mărturisirii, în două variante și lovitură de teatru !
 Vă  las să  aflați!
Filmul nu pune accent pe acuratețea istorică ,ci mai mult pe psihologia personajelor și pe psihicul spectatorilor : analiză complexă  a sentimentului de (ne )vinovăție , iubirea imposibilă (poziție socială,piedică) , trădare,  remușcare, ispășire,iertare

Această prezentare necesită JavaScript.

Filmul a primit șase nominalizări și un premiu Oscar pentru cea mai bună coloană sonoră; mai multe nominalizări și două premii BAFTA; cinci nominalizări și două premii la ceremonia decernării premiilor Globurile de Aur (cel mai bun film și cea mai bună coloană sonoră), precum și premii și nominalizări la London Critics Circle Film Awards, San Diego Film Critics Society Awards, Satellite Awards, Teen Choice Awards și la Festivalul de Film de la Veneția.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s