Dunkirk (2017)

Dunkirk are in prezent un scor de 95 de procente pe Rotten Tomatoes si 96 pe Metacritic, unii numindu-l cel mai bun film al anului, dand inca din mijlocul verii start discutiei pentru premiile Oscar, un lucru deja obisnuit pentru regizorul si scenaristul Christopher Nolan (Inception, Interstellar). Insa cate dintre aceste opinii sunt sincere si cate reprezinta o exagerare datorata numelui bine-cunoscut al lui Nolan ramane un subiect de dezbatare. Acestea fiind zise, sa aruncam totusi o privire peste film.

Cu o durata de o ora si 46 de minute este cel mai scurt film al lui Nolan din memoria recenta si pare ca aceasta durata a fost aleasa cu atentie, astfel ca nu exista aproape niciun moment irosit, lent sau care sa te distraga de la actiune. Inca din prima scena suntem plasati in mijlocul evenimentelor, pe plaja de la Dunkirk, Franta, unde un tanar soldat englez (debutantul Fionn Whitehead) incarca sa ajunga inapoi in tara sa, atunci cand trupele Aliatilor sunt presate de fortele nemtilor. Pe langa acest fir principal, mai urmarim si povestea unui englez (Mark Rylance) ce pleaca spre Dunkirk cu barca personala in ajutorul soldatilor si un pilot de avion (Tom Hardy) angajat in apararea Canalului pe parcursul operatiunii de salvare.

Cam atat este tot ce poate fi spus despre calatoria personajelor noastre, pentru ca in primul rand acest film de razboi este un film cu si despre razboi ca punct de interes. Dialogurile sunt scurte, la obiect si lasa loc actiunii pentru ca este genul de film care isi spune povestea prin imagini si atmosfera, nu atat prin personaje. Scenele de actiune sunt cat se poate de reale si executate impecabil, uneori chiar brutale sau terifiante, in limita rating-ului bineinteles, peste care avem o coloana sonora viscerala asigurata de prea-cunoscutul Hans Zimmer (The Dark Knight, Interstellar).

zdunki1

Este probabil unul din cele mai bune filme de razboi din ultimii ani si datorita faptului ca este capabil sa te faca sa intelegi mai bine traumele razboiului si situatiile dure, aparent fara scapare in care sunt pusi cei implicati pe front, nu o data fiind mentionat „shell-shock-ul” (stres post-traumatic), dar si pretul pe care oamenii il pun vietii in aceste momente.

Spre deosebire de Interstellar (2014), unde la fel avem parte de un spectacol vizual, si de un subiect interesant, chiar daca Dunkirk nu urmareste in principal personajele, si acestea nu isi fac simtita prezenta la fel de puternic, aici Christopher Nolan se foloseste de reactiile si actiunile lor intr-un mod corect, formand o legatura intre spectator si personaj menita sa dea evenimentelor un impact mult mai semnificativ asupra privitorului.

Personal, mi se pare devreme pentru o discutie despre Oscar cu atatea aparitii ce urmeaza pe ecrane in urmatoarele luni, insa trebuie sa recunosc meritele si sa spun ca cel putin de data asta „filmul lui Nolan” este o reusita, inca o dovada ca este un regizor variat, venind acum cu o drama de razboi, intr-adevar unul dintre cele mai bune filme ale anului de pana acum.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s