De ce atâta supă în filmul românesc?

Încercând să aflu la un moment dat ce nu-i (mai) place publicului când vine vorba de filmul românesc, am dat printre altele, și de subiectul supă.

În NCR (fostul Nou Cinema Românesc), mâncarea apare cu o funcție socială, care se substituie celei filmice (temporale) ori celei senzoriale. Arta culinară constă în refolosirea (cu gust) a unor materiale comestibile, însă funcția sa senzorială a fost ignorată în filmul românesc. James R. Keller, în Food, Film and Culture, MacFarland, Jefferson (2006), vede o relație între regizorul de film și un bucătar-șef: în folosirea culorilor, în practica națională a mâncatului și prin caracteristici sociale colective. După părerea lui, filmul nu reușește să redea gustul.

În istoria filmului, mâncarea a fost folosită întâi cu funcție temporală. Actorii se pun la masă, apoi, după câteva replici, se ridică: știm că a trecut o oră, fără să vedem toate felurile de mâncare ori să ni se arate cum mănâncă ei supa. Există și o funcție contextuală, de localizare a întâmplărilor într-un spațiu istoric, geografic sau temporal. Despre asta pare a fi vorba în filmul românesc, despre specificul local – noi gătim mult și mâncăm supe/ciorbe, alții gătesc mai rapid.

Tot prin intermediul mâncării apare umorul absurd în care oamenii se bat cu mâncare sau comedia neagră, în care mănâncă între ei: Peter Greenaway, Bucătarul, hoțul, soția hoțului și amantul ei (1989). Filmul lui Marco Ferreri: Marea crapelniță (1973) pare mai degrabă unul pornografic, decât despre arta culinară, însă asocierea dintre mâncare și sex este una senzorială. Aici mâncatul nu poate fi interpretat ca având funcție socială decât dacă interpretăm acea masă ca propriul parastas pregătit de protagoniști – ori masa nu este cea de după moarte, ci una înainte de ea, cu intenția de a o provoca.

Mai multe pe această temă în studiul publicat de Doru Pop în Ekphrasis: What’s Eating the Romanian New Wave?

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s