Drunken Angel (1948)

Îngerul beat în regia lui Akira Kurosawa (titlu original „Yoidore tenshi”), producție japoneză, genul: dramă, psihologic, film noir, thriller

Opera Maestrului Akira Kurosawa nu este importantă în istoria filmului numai pentru că a reușit să îmbine stilul lui narativ unic cu vizualizări geniale, ci și fiindcă peliculele sale, 31 de producții independente, au inspirat nenumărați regizori din vest. Kurosawa consideră că dintre filmele sale, Îngerul beat este primul film absolut personal, având în vedere că după 1947 cenzura nu a mai fost atât de drastică.

Putem remarca aici numeroase elemente pe care le va refolosi și în alte filme: medicul, acest sfânt laic coborât printre defavorizații soartei, tuberculoza, bidonville-urile. De asemenea imagistica apropiată documentarelor, moștenire din neo-realismul italian, teatralitatea imaginilor, sensul lor metaforic.

kurosawa3
În  Japonia postbelică un medic alcoolic care își exercită profesia în cartierele defavorizate este trezit în toiul nopții  pentru a da îngrijiri unui tânăr yakuza rănit de un glonte. Îngrijindu-l, își dă seama că acesta suferă de tuberculoză și că refuză orice tratament. Între medic și pacient se va dezvolta o relație specială: două temperamente opuse, grade diferite de educație, care totuși sunt atrase, poate de o compasiune comună. Aici aș remarca influența dostoievskiană a relațiilor de atracție/respingere și shakespeariană în gustul pentru paradoxuri.

kurosawa2
Din prima, lovitura pe care o dă Kurosawa se datorează excelentei prestații a tandem-ului Takashi Shimura (1905 -1982, unul dintre cei mai mari actori japonezi, cu o lungă filmografie și înainte de prima colaborare cu Kurosawa în 1943) &  Toshiro Mifune (1920-1997 actorul emblematic al Japoniei, prin cariera sa internațională, datorată colaborării cu Kurosawa în foarte multe filme celebre.devenite clasice: cu acest film începe prodigioasa sa carieră de actor).

Kurosawa

Takashi Shimura încarnează personajul tipic a lui Kurosawa, aici un medic: departe de a fi perfect este de un umanism profund chiar dacă slăbiciunea pentru alcool îi dă o stare permanentă de turmentare. Interpretării foarte interiorizate a lui Shimura i se opune energia stupefiantă, temperamentul vulcanic al actorului Toshiro Mifune, în rolul tânărului yakuza care „devorează”ecranul cu privirea sa intensă și mersul de felină. Va deveni astfel personajul principal, în ciuda titlului pe care-l poartă filmul.

Tatonările reciproce nu vor duce nicăieri, sau, mai degrabă, vor sfârși tragic, chiar dacă la un moment dat medicul pare să fie un catalizator.Fiecare personaj este emoționant în felul său, demonstrând complexitatea fiintei umane.Scenariul este solid și din ambianța pe care o degajă ne duce cu gândul la inspirația din filmul noir american.

„Îngerul beat”ramâne piatra de temelie a unei cariere bogate conținând germenii unor teme dezvoltate mai târziu.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s