AlexofLondon-Ex-Machina-Film-Review-AVA-1024x564

Ex machina (2015)

Într-o epocă în care filmele SF sunt considerate în general, pretext, pentru un potop de efecte numerice, în care abundă scenarii puțin verosimile Ex machina este un film care iese din clișee grație unui scenariu foarte original, o morală filozofică, mai degrabă tacită și unui estetism cizelat. Un thriller psyho-tehnologic rafinat, sobru, cerebral, care nu face rabat de la calitate.

ex-machina-oscar-isaac-alex-garland-lead-xlarge

Caleb este un programator selectat să participe la un proiect care prin *testul Turing să afle despre robotul de ultima generație, Ava, dacă are conștiință. Narațiunea este situată într-un spațiu închis, fortăreața high- tech, aflată în peisajul minunat din Alaska. Sosirea lui Caleb în clădire dă din primele momente o senzație de opresiune, de neîncredere prin misterele pe care le ascunde și prin Nathan, cam dubiosul proprietar al motorului de căutare Bluebook (gen Google). Fiind povestită la persoana I, privim aventura care se desfășoară concomitent sub ochii nostri cu mult interes..

ex-machina
Regia este în ton cu stilul ultramodern în care se desfășoară intriga. Titlul face referire la expresia,*Deus ex machina* care în filme exprimă ajutorul providențial. Aici, ex machina pare să îndemne la întrebari pasionante despre Om – creatorul mașinii, Dumnezeu – creatorul Omului. Protagoniștii poartă nume biblice: Ava – nume inspirat din Eva, Caleb – referință la unul dintre cei doisprezece exploratori trimiși de Moise să descopere Pământul Promis, Nathan – unul dintre profeții regelui David.

Filmul a fost turnat în Norvegia la Hotel Juvet  și în studiourile Pinewoods din Londra Soundtrack-ul le aparține lui Ben Salisbury și lui Geoff Barrow– nu au compoziții electronice: au compus o muzică bizară și fascinantă, reluând repetitiv unele motive melodice.

Ex machina a fost prezentat la deschiderea Festivalului internațional al filmului fantastic din Gérardmer unde a luat premiul juriului.

Premii la British Independent Film Awards 2015: cel mai bun film independent britanic, cea mai bună regie și scenariu, cel mai bun tehnician
Oscars 2016: Cele mai bune efecte vizuale.

*Testul Turing este un experiment din domeniul inteligenței artificiale care își propune să dea răspuns la întrebarea „Pot (sau vor putea) mașinile să gândească?”. A fost conceput de matematicianul și informaticianul britanic Alan Turing în 1950. Practic e vorba doar de mașini de calcul care pot fi programate astfel încât să se comporte mai mult sau mai puțin asemănător oamenilor, prin aceea că acceptă întrebări formulate într-un limbaj natural (nu de programare) și dau răspunsuri mai mult sau mai puțin rezonabile.

* Deus ex machina (în limba latinǎ) semnifica inițial coborârea pe scenă a actorilor ce intepretau zei, cu ajutorul unei macarale (mekhane), în timpul tragediilor antice grecești. În teatrul lui Euripide exista un personaj care rostea prologul (de regulă o zeitate), expunând acțiunea anterioară, uneori un rezumat al piesei, conferind credibilitate și dezambiguizând firul acțiunii. Tot zeii erau cei care anunțau, la sfârșitul piesei, viitorul personajelor. (vezi Friedrich Nietzsche – Nașterea tragediei din spiritul muzicii). Ulterior, tot la Roma, expresia și-a lărgit sensul și a început să desemneze orice rezolvare bruscă a unui conflict, prin intervenția proniei divine. În prezent expresia este folosită cu acest sens mai larg.

6 gânduri despre “Ex machina (2015)

1. Reblogged this on De toate pentru toti de Nicoleta Liana and commented:
    Bună tuturor! Ex machina, un film cu tematică SF, este un thriller psiho – tehnologic, prin urmare iubitorilor de SF cu siguranță că le va plăcea, așa că vi-l recomand cu încredere. Mie mi-a plăcut tema, doar că, la sfârșitul filmului am cam rămas cu niște semne de întrebare… adică vorba aceea : ” am cam rămas în plop și plopul în aer…” 😉 ehhh e cam neplăcută senzația asta. Sunt tare curioasă voi cu ce senzație veți rămâne la finalul filmului ? Comentariile voastre sunt binevenite 🙂

Apreciază

2. Filmul este ,probabil ca intenție, feminist,deși totul se revelă machist:androidul al cărui inteligență trebuie testată e femeie,creată și controlată de bărbat care e dornic să afle mecanismul gândirii feminine.Faptul că Ava știe să simuleze este tot o concluzie machistă cu referire la femeile umane:capacitatea de a seduce și de a manipula bărbații.Machismul îl citim printre rânduri;șiretenia feminină ne este oferită pe tavă!

Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare: