online-detect-protect-spam

Războiul filmelor online – continuare

Anunțam în primul articol despre sechestrarea 990.ro că războiul filmelor online ajunge în justiție după 4 ani. Reacțiile cititorilor sunt împărțite, dar haideți să vedem ce implicații există pentru comunitatea cinefilă din România?

În primul rând, acest așa-zis război nu putea fi evitat. În alte țări europene nu doar băieții deștepți din online evită conținutul dubios, dar chiar utilizatorii sunt se feresc de site-urile cu filme online – care da, la noi probabil că vor continua să mai funcționeze o vreme și să-și spam-eze naivii care le accesează. A urmări filme online nu este cu totul lipsit de costuri, așa cum pare la o primă și superficială vedere: pentru a putea intra pe internet achităm factura lunară furnizorului de servicii, avem nevoie de un PC/laptop care are și el o uzură (reprezintă așadar o cheltuială), iar acesta mai consumă curent – și nu în ultimul rând pierdem timp. Această ultimă resursă, mai greu cuantificabilă, este cea mai prețioasă pentru noi.

E drept, nu pentru toată lumea time is money, astfel că unii preferă, în loc să se consume la un job de 250 euro, să consume un film de 25 milioane de euro în fiecare zi. Dar comoditatea de a vedea un film în oraș (transport, intrare la film, consumație), cel puțin în acele orașe unde mai există cinematografe, contrazice afirmația de mai sus. Chiar dacă este mai puțin plăcut să vezi un film singur acasă, prin prisma timpului pierdut cu spam-ul, utilizatorul rămâne cu impresia că pierde ceva prin închiderea site-urilor de filme online: libertatea de a-și pierde timpul urmărind filme la rezoluții proaste.

În al doilea rând, indiferent de deznodământ (pentru cine are ochi să vadă, era de așteptat) piața avea nevoie de acest semnal. În afară de platformele video on-demand gen voyo-ul MediaPro-ului (care a declanșat acest război, după cum anunța HotNews.ro aici), inclus în abonamentele UPC așa cum HBOgo este inclus în abonamentul HBO Max-Pack de la RCS-RDS, în ultimul an și-au făcut intrarea pe piață platformele de video-streaming MUBI și NetFlix.

De ce susțin că era necesar? Fiindcă aceste platforme și altele, care ar putea urma, au nevoie de utilizatori cărora să continue să le furnizeze conținut adaptat pentru România – citește, filme traduse. De o masă critică de utilizatori, nu doar de câțiva pasionați – iar aceasta nu se putea face fără eliminarea concurenței neloiale, așa cum amintea zilele trecute colegul meu de blog, Piratul cinefil (care e pirat din filme, nu din online). Pentru că problema cinefilului român nu este acea suma lunară care se rupe din bugetul familiei pentru a se duce în contul furnizorilor de servicii de video streaming, ci lipsa conținutului de calitate.

Ce înseamnă acest conținut de calitate? Pentru cinefilii care frecventează festivalurile de film de la noi și sunt la curent cu ultimele filme apărute, este frustrant să nu poată vedea filme premiate decât la – eventual – un an după apariție. Site-urile de gen nu se adresează pasionaților cu pretenții ci încearcă, după un model de business clasic (și depășit) să vândă filmul ca o marfă proastă, pe o piață la fel. Ok, avem o piață slabă și probabil, inegal segmentată – cu un număr (probabil destul de mic) de clienți potențial interesați de conținutul de calitate și cu o mare masă de consumatori interesați doar de filmul de consum. Dar studiul acestei piețe nu cred că l-a făcut încă nimeni la modul serios și, cel puțin până acum, nici nu prea avea nimeni interes să-l facă. Poate de acum 🙂

– continuarea, aici

2 gânduri despre “Războiul filmelor online – continuare

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s