Frida (2002)

În regia Juliei Taymor, scenariu adaptat de: Clancy Sigal, Diane Lake, Gregory Nava și Anna Thomas după după romanul lui Hayden HerreraInterpreți : Salma Hayek (Frida Kahlo), Alfred Molina (Diego Rivera), Geoffrey Rush (Leon Trotski), Ashley Judd ( Tina Modotti), Edward Norton (Nelson Rockfeller), Antonio Banderas (David Siqueiros), Mia Maestro (Cristina Kahlo). Imaginea: Rodrigo Prieto. Muzica : Elliot Goldenthal-Lila Downs-Chavela Vargas

Lumina deosebită care inundă ecranul este aceea a Mexicului, care ne oferă imagini de o blândețe înșelătoare; personajele, filmate adesea din plan foarte apropiat ne devin interlocutori. Filmările din cartierul Coyoacán, în Casa Albastră „Casa Azul” în care s-a născut Frida (unde a trăit ani buni și cu Rivera) sunt de-a dreptul feerice tocmai prin autenticitatea lor, a epocii de mari frământări socio-politice ale țării.

Filmul „Frida” și-a tras o bună parte din forța artistică prin punctarea unor scene cu melodii mexicane nostalgice, angajate sau onirice.

Filmul (re)constituie momente de mare nostalgie prin străduțele din Mexico,interioarele caselor, vederile de pe de Teotihuacán (vechi oraș aztec „locul unde omul devine Zeu”), canalele Xochimilco (o suburbie a capitalei Mexico, cunoscută sub denumirea de „Grădinile plutitoare”). Plin de efecte vizuale care vorbesc de la sine, magia acestui film ne atrage într-o lume de vis: și doar privind-o pe Frida conturându-se și primind viață în tablouri, este de-a dreptul uimitor. Salma Hayek a luat lecții de pictură, încât… realizează tablourile Fridei sub ochii noștri.

Îmi pare cam inutil să povestesc conținutul filmului (găsiți un documentar interesant despre viața artistei, aici)

9170e5f19151De aceea, doar pe scurt: filmul povestește mai mult despre relația ei cu Rivera, de două ori soțul său; în ciuda suferințelor sufletești pe care și le provoacă reciproc, ei consideră că întâlnirea lor a fost providențială!

Născută în 1906, Frida Kahlo suferă (de copil) de poliomelită, care duce la atrofierea piciorului drept. În liceu, în urma unui grav accident de autobus, este printre supraviețuitori și se va strădui să-și depășească limitele fizice, mai ales că de-acum trebuie să poarte corsete din gips care să-i susțină coloana vertebrală. Acest accident marchează o turnură în viața ei și o va obliga într-un fel să se ocupe de pictură. Se va căsători cu pictorul mural Rivera, în mare vogă, care îi netezește intrarea în lumea boemă. Va avea mai multe avorturi spontane, pneumonie, alergie și o amputație la picior, starea ei deteriorându-se iremediabil.

Frida-Kahlo-Henry-Ford-Hospital-1932
 Frida își plasa viața zilnică sub semnul veseliei „allegria”, atitudine care s-ar explica parțial prin cultura mexicană, dar atinge apogeul la artistă, care se străduiește să-și compună personajul, mai mult,să-și inventeze propriul mit. Filmul ne ajută să înțelegem mai ușor unele din creațiile Fridei și ale lui Diego. Frida și-a negat mereu apartenența la suprarealism, din motive teoretice (ea spunea că își pictează propria realitate, stranie și singulară neîncercând să atingă o suprarealitate) și personale (nu se înțelegea deloc cu Andre Breton). Tablourile ei își au propria logică, propriile simboluri, inspirate din viața personală (autoportrete) dar și inspirate din alte surse, de la pictura medievală până la cultura mexicană. 

kahlo-frida

Salma Hayek și-a dorit mult acest rol și acest film, încât s-a străduit să finalizeze proiectul printr-o muncă ambițioasă de peste 7 ani și finanțarea lui, în cea mai mare parte, din propriul buzunar.

Anunțuri

Un gând despre &8222;Frida (2002)&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s