murilo_araujo

Urzeala trasă peste cinema

La 7 ani după Lord of the Rings, adaptarea trilogiei lui Tolkien „Stăpânul Inelelor”, apărea altă adaptare a unei fantasy-saga, vorbim desigur de A Song of Ice and Fire. Aceasta adaptare ocolește cinematograful, filmându-se direct pentru televiziune: vedem drama-seria Game of Thrones. Ce s-a schimbat în acest ultim deceniu?

J.R.R. Tolkien a fost un scriitor longeviv, care a trăit (de) la începutul secolului trecut (până la al treilea său sfert) și a fost considerat – datorită succesului operelor sale – tatăl literaturii fantastice. Chiar dacă nu a fost inventatorul nici al genului, nici al termenului, el a fost cel care a impus în literatura de gen teritoriul mitic numit Pământul din mijloc. Termenul exista deja în în engleza veche sub forma middenerd sau middel-erd, iar în nordica veche Midgard, ori în greacă oy-koo-mé-nay, adică „vechiul loc al omului” – lumea fizică în opoziție cu lumile nevăzute.

Middgeard apare de câteva ori și în poemul Beowulf, pe care Tolkien (profesor de engleză) l-a tradus. În mitologie (este valabil și în cea ardeleană), o „lume” sau o „țară” însemna mai mult tărâmul unei rase decât o lume delimitată de granițe liniare, așa cum în Trans-sylvae (țara de dincolo de păduri) scaunele secuilor – szék – erau întrepătrunse de orașele sașilor – acele 7 (sieben)bürgen care au dat numele german al regiunii – și țarinile românilor.

game map

Dacă scrierile sale se inspiră din mitologia unui alt ev, pe Tolkien îl simțind contemporan, el venind, asemeni cinematografului, dintr-un secol trecut ale cărei învățăminte și valori încă le mai asimilăm, chiar dacă, deja, le reconsiderăm.

Doar cinematograful nu mai trăiește același timp cu noi, ci după un vechi orologiu, care bate de câte ori vizionăm un film la TV. Cândva, traseul firesc unui film arăta astfel: el rula „în premieră” la cinematograf, ca să apară apoi pe casetă video (înlocuită mai târziu de DVD) și abia în al III-lea și al IV-lea ceas, pe ecranele televizoarelor; întâi la așa-zisele canale pay-TV (deja clasicul HBO/Cinemax) iar în final la posturile comerciale. Acestea erau „vârstele” filmului: el se năștea în (marile) studiouri, își trăia perioada de glorie pe marele ecran al cinematografului și se stingea, încet-încet, pe micile ecrane albastre ale televizoarelor.

Așa cum aminteam pe dincolo, Game of Thrones nu-i nici primul film moșit pentru ecranul TV, nici primul serial de succes. Ce-l deosebește însă de precedentele drama-series sunt beneficiarul (cel mai mare succes al HBO) și castingul mai puțin obișnuit (pentru primele 3 serii folosise deja peste 250 de actori). Odată cu a VI-a și ultima serie, Urzeala a surprins și fiindcă a luat-o înaintea autorului. Dacă filmele lansate direct pe TV grăbesc dispariția cinematografelor, scenariștii lor amenință să facă din scriitori o specie pe cale de dispariție.

Cum îl marketa David Benioff, cel numit creatorul serialului (alături de D.B.Weiss)? Clanul Soprano pe Pământul din mijloc. O mică dovadă că filmele nu se mai fac, ci se refac. De ce ne plângem de plagiate, când le consumăm, de fapt?

 

3 gânduri despre “Urzeala trasă peste cinema

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s