wasilewski-united-states

United States of Love (2016)

Cum regizorul Tomasz Wasilewski (membru în juriul Competiției TIFF din acest an), vine azi la conferința de presă de la TIFF Lounge, n-ar strica un mic review cu filmul său prezent la această ediție.

În Zjednoczone stany milosci (Statele unite ale iubirii), în afară de câteva elemente din Kieslowski (căderea copilului în lacul înghețat, blocul) tratate în notă umoristică, nu am găsit – vorbesc mai ales de tropii narativi – prea multe elemente care să-mi satisfacă curiozitatea originală. Știam că că filmul a luat un premiu pentru scenariu la Berlin, și chiar dacă, bărbat fiind, nu puteam să empatizez cu personajele sale (principale) feminine, a căror probleme după schimbarea regimului politic promitea să le trateze filmul, voiam să mă las sedus măcar de povestea în sine. Ceea ce, în prima parte a filmului, s-a și întâmplat.

Dar, ca și în cazul cinematografiei române, se pare că și tinerilor cineaști polonezi li se aplică zicala cu pomul lăudat. Nu știu cui se datorează acest soi de psihodramă cinefilă cu înșelarea așteptărilor spectatorului, poate titlurilor prea-inspirat alese, sinopsisurilor prea frumos-scrise dar insuficient dezvoltate în film sau pur și simplu așteptărilor prea mari de la un regizor tânăr, considerat exponent al Noului lor val.

united1

Să le luăm în ordine inversă: prin comparație cu cel românesc, Noul val polonez nu trezește chiar așa de mari așteptări, întrucât cinematografia lor stă bine și cu filmul de public, care face săli pline la proiecțiile autohtone. Ajungând la miezul problemei (insuficienta dezvoltare în film a unei povești care altfel, pare să promită destul de multe) nu cred că aceasta s-ar datora unei ne-priceperi a regizorului (care în același timp, își scrie și scenariile de film) ci mai degrabă unei detașări de subiect.

Este dificil (din punctul de vedere al unui bărbat) să spui și povestea unei singure femei, darămite a unui nivel întreg de bloc. Așa se face că ajungi să tratezi femeia ca obiect (după ce promiți să tratezi problemele genului) și pici volens-nolens în clișeul masculin al prostituatei care salvează soţiile de sexualitatea nesănătoasă, lucru care se petrece în întreaga epocă modernă, a Europei, până prin anii 70-80, care coincid cu perioada comunistă a Poloniei – după care apare Solidaritatea.

united2

Spun asta pentru că în film problemele sexualității feminine par atinse colateral, fiind mai degrabă efecte ale clișeelor sexuale masculine (femeia-trofeu, care trebuie umilită, mânjită şi aproape scoasă din categoria sa – cum este cazul directoarei de școală, umilită atât de amant cât și de un fost elev). Primele două cazuri din film sugerează cumva că în regimul anterior soţiile erau doamne, iar femeia – un soi de ideal, în vreme ce acum (în timpul diegetic) femeile sunt târfe pe care le găseşti acasă (chiar dacă vin excitate de la biserică, ori obosite de la școală) iar sexualitatea proiectivă s-a evaporat – totul e în real.

Cât privește ultimul indiciu (legat de numele prea-inspirat alese), e de ajuns să enumerăm titlurile precedente din filmografia sa (co-regizate împreună cu Tomasz Woszczynski): Zgârie-nori suspendați – Floating Skyscrapers (2013) despre un înotător profesionist care se îndrăgostește de un alt bărbat, spre 0dezamăgirea mamei și a iubitei sale (care-l duce la o expoziție de artă) sau In a bedroom (2102) – o psihodramă despre o prostituată de 40 de ani ce-și procură bani și mici plăceri după ce își adoarme clienții, ca să ne convingem că este posibil să fie adevărat.

Acestea fiind spuse, să-l declarăm un regizor de urmărit, atât ca problematică (subiecte alese) cât și ca mod de tratare, chiar dacă ultima parte a Statelor sale unite nu ne convinge întru totul. Filmul mai poate fi văzut la TIFF poimâine 4 iunie, de la ora 13.00, tot la Cinema Florin Piersic:

 

 

 

2 gânduri despre “United States of Love (2016)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s