Big Eyes (2014)

Big Eyes (2014)
„Ferestrele Sufletului”

Regia: Tim Burton

Cu: Krysten Ritter, Christoph Waltz, Amy Adams
Genul filmului: biografic, dramă
Scenariu: Scott Alexander si Larry Karaszewski

Magician „nebunatic” al ecranelor, Tim Burton își pierde în acest film alura excentrică cu care ne-a obișnuit, dar fiind vorba despre un film biografic, o poveste reală și edificatoare, trebuie că genul să fie cel care constrânge și temperează din ardoarea regizorului .

Adevărata Margaret Keane

Margaret Keane at home today

Nu sunt chiar foarte rare cazurile în care opere literare, artistice sunt create de altă persoană sau în „colaborare”și laurii îi culege acela care se impune (cum se spune despre Camille Claudel, că a fost mai mult decât muza lui Rodin, coautoare la două sculpturi).
În acest film problema esențială e contractul tacit între doi soți și cauzele pentru care cei doi se complac într-o …fraudă și motivele care duc la demascarea fraudei. Un scenariu destul de linear înviorat de talentele lui Tim Burton; sunt destul de complex prezentate condițiile în care o creație artistică poate fi lansată…la apă!

Domnul Keane (Christoph Waltz) e perfect în acest sens cu carisma sa de om volubil, simpatic, sigur pe sine, care știe cum să-și promoveze semnătura. Rămân însă puțin exploatate alte teme care se puteau dezvolta pe acest subiect: ambiguitatea și complexitatea relațiilor umanenuanțarea subtilă a ideilor despre minciună și adevărdespre manipularea gustului public( lumea e înnebunită după ochii mari, cumpără afișe, cărți poștale cu poza acestor picturi – vocea singulară a unui critic de artă care afirmă că e un kitsch nu e luată în seamă), despre speculațiile din lumea Artei, despre recunoașterea (sau nu) a talentului în funcție de persoana care e luată în colimator (de statutul și relațiile sale sociale).

Margaret Keane, art (4)
„Cumințirea” lui Tim Burton e pusă pe seama influenței picturilor lui Margaret Keane, acei ochi mari, triști, adevărate „ferestre ale sufletului”. Poate tocmai de aceea o victimizează pe pictoriță, care altfel a profitat din plin de „abilitățile” soțului ei care i-au adus confort financiar nesperat, și care a hotărât să se elibereze de soț din mai multe motive: nu era atât de naivă și pierdută cum e prezentată (doar mai părăsise un soț, pornind în lumea largă, fapt îndrăzneț în SUA puritană a anilor`50), a început să-i invidieze succesul, a refuzat să-l „alimenteze” cu alte picturi. Amy Adams a fost un câștig pentru acest rol, bine jucat. Nu știu ce i se cerea lui Christoph Waltz la acest rol (aici, clar, Burton nu a rezistat să tragă câteva tușe!): simpatic, dar uneori prea lungi prestațiile de băiat încântător și mitoman .

Știați că?
– Tim Burton are o colecție cu picturi ale Margaretei Keane
– Adevărata Margaret Keane are o scurtă apariție în film: bătrânica, pe o bancă, citind Biblia

1401x788-MCDBIEY_EC005_H
– Personajul Dee Ann, prietena emancipată a Margaretei este unul fictiv
– Pictorița Margaret Keane i-a dăruit lui Burton două pânze, una cu Helena Bonham Carter, pe atunci soția lui și una cu chihuahua-ul  regizorului.

Anunțuri

Un gând despre &8222;Big Eyes (2014)&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s