Nae Caranfil

New Romanian Musical – made by NRC?

Dacă penultimul film al lui Nae Caranfil, „Closer to the Moon”, era produs de Casa de filme Mandragora Movies (Romania), împreună cu Rainier Group (Italia), Agresywna Banda (Polonia) ți Denis Friedman Production (Franța), iată că ultimul său film, 6.9 grade pe scara Richter, este susținut de un reprezentant al Noului Cinema Românesc – Cristian Mungiu, prin Casa sa de filme Mobra Films, pe care Mungiu o fondase acum 13 ani cu Oleg Mutu și Hanno Höfer.

Mandragora Movies este firma lui Bobby Păunescu, de confundat cu Casa de filme a (soției) lui Cristi Puiu, Mandragora Films. Deși în prezent cele două firme nu au nicio legătură, ambele se trag dintr-o Mandragora în care Păunescu și Puiu au fost parteneri; nici o parte nu a vrut să renunțe la nume după schismă – îi mulțumesc lui Andrei Gorzo pentru semnalarea istoricului firmei și a confuziei posibile!

Dacă la Closer to the Moon compania americană Ithaca susținuse financiar partea română a proiectului, aceasta a generat unele discuții, după cum aflăm din interviul luat de Iulia Blaga pentru HotNews, acum doi ani: „A lucra în paradigma americana e frustrant. Dacă nu ești Spielberg, Scorsese sau alt regizor de box office, nu ai parte de ceea ce se cheamă the final cut. Prin contract, producătorul ce investește în film banii unor persoane private și al cărui principal job e să-i restituie din exploatarea filmului, are ultimul cuvânt în privința aspectului artistic final al filmului.

Tu, ca regizor-scenarist, ii propui lucrurile pe care le dorești, el le evaluează și, în funcție de propriul sau gust, de propriul sau instinct sau de feedback-ul venit din partea unui anturaj care poate fi de multe feluri, îți modifica filmul fără sa te mai consulte neapărat și, eventual, te anunță ulterior asupra schimbărilor operate.

Pentru mine e un mod de lucru inacceptabil, dar partea fericită e că, în urma unor lungi negocieri, a unor schimburi de argumente și a unor vizionari în regim de samizdat pe care le-am făcut cu filmul în diverse versiuni de montaj, Michael Fitzgerald a revenit la propunerea mea, dar nu la cea inițială, cea conforma cu scenariul, ci la cea pe care o operasem după ce căzusem amândoi de acord cu soluția structurii pe capitole”.

Poate tocmai prin contrast cu experiența americană, în declarațiile și interviurile cu ocazia lansării de la TIFF Cluj, Nae Caranfil a mulțumit producătorului filmului, Cristian Mungiu, remarcând: „A fost cel mai neintruziv producător pe care l-am avut în toată cariera mea”.

Să fie vorba, așadar, de o abdicare a NCR de la neo-realismul sau neo-Dogmatismul său ușor desuet – prin abordarea filmelor de gen, sau pur și simplu o încercare de apropiere a insulelor pe care se situau filmul artistic și cel comercial, după retragerea primului Val?

Un gând despre “New Romanian Musical – made by NRC?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s