sala-samobojcow-467321l-1600x1200-n-6e22c10f

Suicide room (2011)

Sala samobójców (titlul original în lb.poloneză), drama psiho-socială în regia lui Jan Komasa, cu Agata Kulesza, Jakub Gierszal, Roma Gasiorowska este al treilea lung-metraj al lui Komasa, după Odă bucuriei (2005) și Golgota lui Wrocław (2008)

sala-samobojcow-233765lFilmul pornește de la ideea (destul de mediatizată, deja) nocivității spațiului virtual al Internetului, mai ales în rândul tinerilor. Poate subestimat în lumea cinema-ului, Suicide room merită mai multă atenție pentru că trage un serios semnal de alarmă asupra unor circumstanțe socio-comportamentale care, coroborate cu interesul și obsesia pentru site-uri distructive incită la o filozofie a absurdului care poate exercita presiuni prea mari asupra persoanele fragile emoțional.

Filmul abundă de clișee care ne sunt servite cam alandala, într-o înghesuială atât de derutantă, încât spectatorul ajunge în derivă mai ceva decât protagonistul, care ori are toate motivele din lume să se sinucidă, ori are o opțiune filozofică (dorința de a-și oferi Libertatea). Ori, poate, e gestul cuiva care are crima în gene (scena de început, unde un tip destul de lombrozian cântă un Lied sumbru, într-o sală sumbră-ceva asemănător cu atmosfera de criptă a chat-room-ului suicidarilor).

Nu că aș rămâne insensibilă la soarta tânărului Dominik! Dar e o ambiție puțin deplasată să tratezi într-un singur film atâtea teme grave: sinuciderea, dificultatea adolescenței, relația părinți-adolescenți, derivele societății de consum, absurditatea(?) competiției, pericolele rețelelor sociale, intimidarea școlară, intoleranța în fața homosexualității.

jakub-gierszal-roma-gasiorowska-krzysztof-pieczyns22
Cum remarcam mai sus, sinuciderea este rezultatul unei stări depresive (care apare în timp-un trecut încărcat- sau în urma unui șoc traumatizant) sau a unor …gene „rele” (un psiholog/psihiatru ar putea explica mai exact, probabil). Dominik pare la început să se simtă bine în pielea lui, se distrează cu gașca (unde mai trage puțină iarbă, vorbește despre sex) participă la evenimentele școlare și e lăudat de către profesori, părinții lui îi văd o carieră frumoasă, e îndrăgostit de o fată (pe care o și dorește!), apoi brusc ajunge la ,,sucide room”. Atât de brusc încât, deși presimțim finalul poveștii, avem momente în care zâmbim răutăcios.

Totuși filmul își atinge (chiar și parțial) scopul, prin:
– conștientizarea părinților despre importanța de a fi prezenți, de a comunica, de a asculta și a face efortul pentru a-și înțelege odrasla și de a observa la timp schimbările sale comportamentale
– identificarea multor tineri cu personajul
– incapacitatea anturajului de a ajuta colegul, prietenul, fiul.
– ideea îmbinării suicide-room-ului cu imagini din desene animate (cu observația că apariția, chiar de câteva clipe, a lui Marilyn Manson mutilându-se /omorând un zombie, face o trimitere grosieră la sataniști, emo, neo-gotic, death-metal) 

Full movie

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s