Contele de Monte Cristo (III)

Anii 60 reprezintă o perioadă interesantă din perspectiva ecranizărilor Contelui de Monte Cristo. În mai puţin de 10 ani, au fost realizate 5 ecranizări în 5 ţări europene, prezentând 5 viziuni diferite ale poveştii. În plus, fiecare ecranizare pare să sublinieze o altă trăsătură o Contelui, care uneori nici nu se regăseşte în personajul lui Dumas, sau care este mult exagerată faţă de roman.

1961, Franţa, Louis Jourdan, Claude Autant-Lara (2 părţi)

Louis Jourdan interpretează fără idoiala cel mai sensibil şi dramatic Edmond Dantès / Conte de Monte Cristo. Îndepărtându-se de personajul literar, acest Dantès este gata să renunţe la viaţa de marinar pentru a deveni soţul unei temătoare Mercédès. Plângându-se de soarta sa nedreaptă, nu este consolat de Abatele Faria, aşa cum arată Dumas. Dimpotrivă, Faria îl găseşte vinovat de indiferenţă faţă de suferinţa altora, o indiferenţă venită din fericire. Monte Cristo oscilează între caracterul său necruţător care îl împinge la răzbunare şi sensibilitatea sa naturală, la care se adaugă şi iubirea pentru Mercédès. Finalul îl găseşte pe Conte plin de remuşcări, intenţionând să părăsească Franţa. Neindiferent la rugămintea lui Mercédès de a rămâne cu ea, îi spune că personajul Contelui trebuie să dispară, pentru a-i permite altcuiva (Dantès, evident) să se reîntoarcă într-o bună zi. Astfel, se respectă cumva ideea din finalul romanului – “aşteaptă şi speră”, deşi intenţia de a reface cuplul iniţial Dantès-Mercédès nu respectă evoluţia personajului principal. Disponibil pe DVD.

1964, Marea Britanie, Alan Badel, Peter Hammond (12 episoade de circa 30 de minute fiecare)

Mini-serialul britanic oferă, după ecranizarea mexicană din 1942, un al doilea exemplu de fidelitate ridicată faţă de roman. Personajul principal capătă aici nu numai un accent britanic, dar şi o nobleţe mai rece decât cea franceză. Cu toate că are şi unele lipsuri iar unele scene sunt cam teatrale, acest mini-serial merită vizionat pentru că este, asemenea ecranizărilor mute, un supravieţuitor. Decenii întregi a fost considerat pierdut, ca multe alte bijuterii cinematografice englezeşti, dar a fost regăsit de curând şi restaurat, astfel că acum este disponibil pe DVD.

1965, Norvegia, Knut Risan, Kent Nilsen şi Alfred Solaas (4 episoade de circa o oră fiecare)

Pentru toţi cei care nu ştiu limba norvegiană, vizionarea acestui mini-serial reprezintă o adevărată provocare, care merită însă acceptată. În aceste condiţii, atenţia spectatorului care cunoaşte romanul se va îndrepta spre vizual (jocul actorilor, decor, costume etc.) şi chiar dacă vor rămâne replici, gesturi sau scene neînţelese, un spectator răbdător va fi răsplătit în final, mai ales că există şanse mari să înveţe măcar câteva cuvinte norvegiene. Povestea originală este respectată în linii mari, ceea ce facilitează înţelegerea acţiunii. Există evident şi unele digresiuni, dar acestea pot fi uşor interpretate printr-o atenţie deosebită asupra jocului actoricesc. Mult mai sărac în decoruri naturale, filmul se concentrează în general asupra scenelor de interior. Disponibil gratuit pe site-ul televiziunii norvegiene (fără subtitrări).

1966, Italia, Andrea Giordana, Edmo Fenoglio (8 episoade de circa o oră fiecare)

Este cea mai lungă ecranizare a romanului dumasian, ceea ce poate da naştere, în mintea şi inima spectatorului, speranţei de a vedea o reprezentare cât mai fidelă a poveştii Contelui de Monte Cristo. Cei ce au această speranţă, vor fi însă dezamăgiţi, pentru că filmul se îndepărtează, în detalii, de roman. Chiar şi aşa, nu este o ecranizare de ratat, mai ales pentru un spectator avizat, care va şti să umple golurile lăsate în poveste şi care se va putea amuza identificând acele detalii, uneori foarte mici, care o distanţează de povestea originală. De menţionat şi că Andrea Giordana are o abordare cam prea teatrală a personajului – suficienţa de sine pe care o afişează ar trebui să-l apropie de personajul literar, care dă dovadă de o superioritate aproape divină faţă de toţi ceilalţi, dar tocmai această trăsătură îl pierde. Disponibil pe DVD.

1969, Spania, Pepe Martín, Pedro Amalio López (17 episoade de circa 30 de minute fiecare)

Următoarea ecranizare ca lungime, după serialul italian. Ca şi acesta, sau chiar mai mult decât acesta, păcătuieşte în faţa unui iubitor al romanului printr-o îndepărtare, uneori gravă, de acţiunea descrisă de Dumas. O notă interesantă este dată de prezenţa multor actori în vârstă, ca urmare a încercării de a-i aduce împreună pe marii actori spanioli ai vremii. Această distribuţie are şi consecinţe ciudate sau amuzante – Eugénie Danglars, de pildă, pare să aibă cam aceeaşi vârstă cu tatăl ei, iar scenele dintre ea şi Danglars sunt deci neverosimile. Printre puţinele personaje interpretate de actori tineri sunt Mercédès, prea teatrală şi deci neconvingătoare, şi Haydée, mult diferită de personajul literar, afişând multă teamă şi lipsă de convingere în legătură cu răzbunarea morţii tatălui ei. Cât despre Conte, aici este un personaj nu foarte bine conturat, ci prezentat mai degrabă fragmentat: tandru până la pasional faţă de Haydée, fără a se înţelege însă dacă comportamentul lui este dictat de ceva mai mult decât un interes în a se răzbuna pe un duşman comun, mai ales că ea dispare brusc din poveste după procesul lui Fernand; deosebit de afectuos cu Albert; într-o relaţie de “prietenie” cu Danglars, care nu este însă explicată de acţiunea filmului; dorind să se răzbune pe duşmanii săi şi totuşi părând să nu aibă (prea mare) legătură cu ce li s-a întâmplat lui Fernand şi lui Villefort. Toate cele 17 episoade sunt disponibile gratuit în arhiva TVE (fără subtitrări).

-va urma-

Episoadele I şi II.

Anunțuri

Un gând despre &8222;Contele de Monte Cristo (III)&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s