Son of Saul

Son of Saul (2015) – un altfel de FPS (first person shooter)

Este singura scenă în care Saul zâmbește. Ultima, înainte de a pica genericul de final. Până atunci Son of Saul este o experiență cinematografică first shooter person de prima mână. Dar să începem cu începutul..

Convingerea mea este ca un film bun te înțepenește în fotoliu și te lasă cu mințile tulburi. La fel ca o carte bună, ca un vin bun. Comparațiile pot continua. Un film complet este un film pe care îl trăiești până la capăt și în care poți să trăiești, ca și spectator, dinăuntrul filmului în afară, către realitate și nu invers. După un film bun, ai un moment de tăcere și de revenire la prezent. Filmele bune, filmele complete sunt cele la care râzi sau la care plângi (aviz amatorilor în logică: nu doar filmele la care râzi sau plângi sunt complete!) nu pentru că vrei ci pentru că nu poți altfel.

Fiul lui Saul nu spune o poveste, ci arată cum se spune o poveste

Din acest punct de vedere, Fiul lui Saul este un film incomplet. Și aceasta în primul rând pentru că nu te introduce, ca spectator, în lumea din film. În principal din cauza modului în care este filmat dar și a scenariului. Fața lui Saul este singurul punct de sharp din scenă. Aproape că nu am deloc perspectivă (în background văd doar mișcări difuze, pete de culoare și silueta pe care le ghicesc cadavre sau oameni, gardieni sau evrei). Până și filmul este pe formatul standard de 35 mm, care mă obligă la un cadru strâns, focusat doar pe Saul. Așadar, nu focus ci blur. Nu wide, ci strâns. Holocaustul este doar fața încrâncenată a lui Saul. Filmul nu spune povestea, ci imi arata cum se spune o poveste. Este un meta-discurs aici.

O avalanșă de tehnici, de strategii de filmare, de cadraje, de mișcare a camerei în cercuri concentrice doar pentru a mă face pe mine, spectatorul, să fiu obligat să mă uit la fața lui Saul și la furia-durerea-revolta lui mocnite. Doar la el. Doar pe fața lui. Prea mult efort, prea mare insistența regizorului. Ceea ce mă face să mă simt exclus. Oare nu ar fi fost suficient să am un actor bun pentru ca să fiu atras de jocul acestuia? Chiar aveam nevoie de atâta procedee tehnice (artificiale) pentru a sugera acest lucru?

Pentru că jocul actorilor nu a fost convingător. Și nici scenariul. De asemenea, sunt momente în film în care nu mai știi unde te afli (ca și cum, în filmarea first shooter person, ai fi catapultat brusc la un alt nivel al jocului).

Holocaustul ca pinhole effect

Ceea ce însă mi se pare cel mai grav însă este că filmul nu iese din sticlă. Crâncena dramă existențială a unui condamnat la moarte care știe că se află într-un loc în care sufletele sunt pierdute dar unde, paradoxal, salvarea unui trup din procesul tehnologic infernal al masacrului ar putea fi o șansă pentru salvarea sufletului… E crâncen. E un moment de disperare și de credință maxime în același timp. Este o poveste care ar trebui să te lase mut pentru o jumătate de zi ca spectator. Ce se întâmplă în schimb? Întreaga poveste este închisă ermetic în fața imobilă a personajului, în cadrul dreptunghiular al peliculei de 35 de mm, în înfundarea zgomotelor, în blur-ul perspectivei.

Este efectul de pinhole: nu suntem lăsați să vedem decât un singur punct clar, doar un singur personaj. Și trebuie să ne închipuim că, de fapt, ceea ce vedem nu este decât imaginea mai mică și inversată a realității.

Să nu fiu înțeles greșit: Fiul lui Saul este un film bun. Dar nu este un film mare. Este un film cu tehnică, dar nu este un film cu artă. Este un film cu personaje, dar nu cu actori. Și, ce e mai grav, este că ratează o poveste incredibil de impresionantă și, în loc să ne-o arate exploziv, cutremurător, așa cum ar trebui să o percepem, ne este arătată doar printr-un pinhole: mică, inversă, neclară.

Să vedeți Fiul lui Saul și să rețineți numele regizorului Laszlo Nemes. Pentru că dacă acesta este primul și, sper eu, cel mai slab film al lui, înseamnă că avem șanse să fim contemporani cu un regizor mare.

3 gânduri despre “Son of Saul (2015) – un altfel de FPS (first person shooter)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s