la_belle_captive

La belle captive (1983) – introducere

Un film cu structură narativă aparte (o metaficțiune), a cărui receptare necesită, în prealabil, clarificarea surselor de inspirație. Despre regizorul-scenarist Alain Robbe-Grillet puteți citi câte ceva aici. După cum vedeți, este greu de imaginat o legătură între el și suprarealism: s-a născut abia cu doi ani înainte de publicarea primului manifest al mișcării lui André Breton, în care nu se știe să fi fost implicat.

Abia nuvela sa La belle captive (1975), ilustrată cu 77 de picturi ale lui Magritte, stabilește o legătură între reprezentantul Noului roman francez și suprarealism.  René Magritte avea să moară în 1967, cu 8 ani înainte de publicarea romanului, al cărui titlu vine de la seria celor șase opere ale maestrului pictate între anii 1931 și 1967, intitulate identic: La Belle captive. Se pare însă că Magritte aprobase proiectul, deoarece picturile făceau parte din colecția văduvei sale Georgette, iar Robbe-Grillet le-a folosit ca temă pentru roman, care este un comentariu asupra picturilor (textul mai mult arată, decât) povestește și despre suprarealism, ale cărui imaginile vorbesc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s