Cealaltă Elly

Elly este o nimeni. Nimeni nu îi știe numele de familie, nimeni nu știe nimic despre ea deși toți se prefac că o cunosc. Toată lumea crede că Elly este o ”nice”, o ”simpatică”, însă, luați la bani mărunți, nu pot spune nimic mai mult decât atât. De fapt, este o femeie fără însușiri și aproape transparentă, care nu ocupă spațiu, nu deranjează pe nimeni și nu influențează pe nimeni, retrasă și camuflată în decor, cu singura calitate că pare a fi dispusă, la prima vedere, să accepte să cunoască un bărbat, prin intermediul unei prietene comune. Doar atât știm sau, mai degrabă, nu știm Despre Elly (2009).

Astfel că filmul nu este, la drept vorbind, despre Elly. Pentru că Elly, așa cum spuneam, este o nimeni. Filmul este, de fapt, despre oamenii care își dau seama că nu știu nimic despre Elly abia atunci când ea nu mai este. Filmul este despre grupul de prieteni gălăgioși și superficiali care își dau seama treptat că au ignorat-o complet pe Elly, că, de fapt, nici nu a existat pentru ei deși au glumit împreună și au stat la aceeași masă. Filmul este despre oamenii care își dau seama că Elly există numai atunci când ea dispare. Și abia atunci încep să se ia în serios și redevin (sau nu) oameni. About Elly este despre ceilalți.

Ultimul cadrul în care apare Elly – atunci când aleargă pe plajă cu sfoara unui zmeu în mână, țipând de bucurie ca un copil mic –  este și începutul propriu-zis al filmului. Abia acum, când personajul secundar Elly dispare din film, abia acum apare cealaltă Elly, personajul cu adevărat principal al filmului, personajul care definește povestea, caracterele și drama celorlalte personaje (devenite acum secundare) din film.

Și, la final câteva mici observații. Prima: să nu credeți că este un film arab. Este un film complet european – în temă, scenariu, tehnică de filmare, montaj, etc. Doar actorii vorbesc altă limbă. Asghar Farhadi (regizorul filmului) nu are complexul culturilor mici. Regizează ca un european get-beget însă, în plus, aduce un anumit tip de trăire umană în fața unei drame pe care nu o poți găsi decât în cultura arabă. Și probabil știți asta dacă vă reamintesc că este omul care a făcut  A Separation (2011) și The Past (2013). Mai zicem deci că e ceva de zis..? Nu mai zicem. Later edit: Iranul nu e propriu-zis arab. Stiam eu ceva însă acum cred că sunt sigur.

A doua observație este doar un nume: Golshifteh Farahani (în rolul lui Sepideh) pe care sigur ați mai văzut-o (să reamintesc doar de Exodus-ul lui Ridley Scott) dar de care vă veți aminti, de acum înainte, pentru ACEST rol. Să nu uit, de asemenea: este un film fără muzică. Farhadi nu are nevoie de coloană sonoră pentru a susține suspansul, drama, ironia sau tragismul din film. E suficient zgomotul mării, tăcerile personajelor și modul de filmare.

Încă o remarcă și vă las să îl vedeți: pe tot parcursul filmului nu mi-am putut reprima o permanentă raportare la Cealaltă Irina al lui Andrei Gruzsniczki. Sunt complet defazat sau cele două filme chiar se înrudesc un pic..? Vă las cu About Elly și cu întrebările pe care, bineînțeles, le veți avea la finalul filmului când vă veți uita în jurul vostru și veți număra cât de multe Elly aveți lângă voi…

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s