la_tourneuse_de_pages5

La Tourneuse de pages (2006)

“You took my violin, you took my soul!” spune un evreu eliberat din lagăr deţinuţilor germani în Pianistul (2002) lui Polanski. Acelaşi lucru se poate spune şi despre micuţa Mélanie Prouvost, care îşi vede spulberat visul de a deveni pianistă din cauza unui gest lipsit de consideraţie al unuia din membrii comisiei de admitere la Conservator. Ea este cea care decide, chiar înainte de examen, că va renunţa la muzică dacă nu va fi admisă. Şi asta cu toate că părinţii, de condiţie modestă, îi promit că îi vor plăti în continuare lecţiile private.

Dar când acest lucru se întâmplă nu pentru că nu ar fi îndeajuns de bună, ci pentru că îşi pierde concentrarea când celebra pianistă Ariane Fouchécourt (o Catherine Frot excelentă) acceptă să dea un autograf în timpul performanţei sale, sufletul ei pare să rămână undeva în dulapul în care închide bustul în miniatură al lui Beethoven sau în pianina pe care cu grijă o încuie cu cheia, pentru totdeauna. Şi astfel, tânăra Mélanie (Déborah François) ajunge intern la o cunoscută firmă de avocatură, unde, coincidenţă (sau nu?), şef este dl. Fouchécourt (Pascal Greggory).

Liniştită şi la locul ei, Mélanie se face remarcată prin muncă şi seriozitate, motiv pentru care Fouchécourt se simte uşurat când ea îi propune să aibă grijă de fiul său, Tristan. Şi iată că, după atâţia ani, Mélanie este din nou faţă în faţă cu Ariane. Nimic însă nu se întrevede pe chipul său angelic. Doar privirile intense trădează un interes anume pentru pianista aflată acum într-un moment de cumpănă al carierei. Vulnerabilitatea lui Ariane şi dulceaţa aparentă a lui Mélanie fac ca cea de-a doua să devină în scurt timp de neînlocuit pentru prima, mai ales ca fata care îi întoarce paginile la repetiţii şi concerte. Iar de acolo până la o iubire nepotrivită nu este decât un pas.

Cu măiestria unui jucător de şah, rece, calculată şi chiar perversă, Mélanie îşi duce la bun sfârşit răzbunarea împotriva celei care i-a distrus visele. La rândul ei îi distruge lui Ariane cariera, lăsând-o singură la o audiţie importantă, unde aceasta, deja dependentă de ea, nu se descurcă. Distruge şi şansele fiului său de a deveni un pianist celebru, încurajându-l să cânte piese prea dificile pentru el, care îi distrug mâinile. Îi distruge mariajul, seducând-o până în punctul în care aceasta îi scrie că o iubeşte şi lăsând dovada între scrisorile soţului ei. Pe scurt, îi distruge viaţa (ceea ce e poate mai mult decât o simplă figură de stil, Ariane leşinând – doar? – în final). Mai mult, Mélanie urmează legea talionului (ochi pentru ochi, dinte pentru dinte) şi se foloseşte de un autograf pentru a-i da ultima lovitură.

Elegant şi plin de suspans, La Tourneuse de pages* (2006) este un thriller psihologic scris şi regizat de Denis Dercourt, care se dovedeşte a fi un vrednic urmaş al lui Claude Chabrol. Ritmul este unul lent, pentru a lasa povestea si personajele sa se dezvaluie treptat, ceea ce creste suspansul. Dercourt reuşeşte în film şi câteva momente demne de un Hitchcock: Mélanie tăind bucăţile de carne pentru cină sau ţinându-l pe Tristan sub apă pentru a-l ‘ajuta’ să îşi depăşească recordul, jocul de-a v-aţi ascunselea imediat după ce îi arată lui Tristan cum se taie o găină, şi, lovitură de maestru, o impasibilă Mélanie înfigând violoncelul în piciorul lui Laurent care o hărţuia. Contribuie la crearea acestor efecte şi muzica originală a lui Jérôme Lemonnier, care însoţeşte scenele, precum şi piesele de Bach, Schubert şi Șostakovici cântate de personaje.

Déborah François, aflată aici la doar al doilea său film, confirmă performanţa din Copilul (2005) fraţilor Dardenne (film premiat cu Palme d’Or) şi dă dovadă de un talent care nu poate fi descris decât cu superlative. Obţine astfel a doua nominalizare consecutivă la premiul César pentru speranţă feminină, care îi va reveni în 2009 pentru rolul din Ziua care mi-a schimbat viaţa (2008) al lui Rémi Bezançon. François îi oferă lui Mélanie un chip de înger, ceea ce o face cu atât mai înspăimântătoare în rolul de răzbunătoare aproape demonică.

Une tourneuse c’est quelqu’un qui peut mettre en danger tout un équilibre – Fouchécourt

*Titlul românesc, Răzbunarea, dezvăluie mult prea mult din poveste şi, evident, mult prea devreme. De aceea, prefer titlul original, în limba franceză. Filmul este cunoscut şi cu echivalentul în engleză The Page Turner.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s