tomacuzin

dispozitiv 0068

Un rol interesant face Toma Cuzin în scurt-metrajul tânărului regizor Radu Bărbulescu, prezent în competiția TIFF de anul acesta. Filmul surprinde câteva, fragile, legături între viață și moarte, umor și dramă, poziție și destin:

După vizionare, am avut ocazia să pun regizorului și Iulianei Tarnovetchi câteva întrebări. Spicuiesc, în avanpremieră, din interviul cu cei doi:

Cât a durat, de la idee la film?

Radu Bărbulescu (regizor): Am stat aproape un an cu primele patru pagini scrise, până mi-a spus Iuliana de concurs, cu câteva zile înainte. Atunci, în zece zile, l-am terminat! Nu pot scrie fără deadline.

Iuliana Tarnovetchi (AlienFilm): Apoi, cu filmări și post-producție, până în stadiul în care l-ai văzut azi, durata efectivă de realizare a fost de doi ani.

Care au fost sursele inspirație pentru „Dispozitivul 0068″? Pentru că au fost foarte multe detalii redate precis.

Iuliana Tarnovetchi: Da, s-a văzut asta? Am avut consultant de specialitate, un colonel. De fapt, în astfel de dispozitive sunt totdeauna doi, pentru a preveni situații asemeni celei din film.

Radu Bărbulescu: Totul a pornit de la gluma baba și mitraliera, și de la ce vedeam la Summit-ul din 2008 – mica isterie creată în jurul siguranței președinților. Tot timpul a fost în trei personaje și relațiile dintre ele au fost aceleași, fiecare pe linia lui, fără vreo șansă – aparent – de a se intersecta.

La ce alte festivaluri ați mai participat?

Iuliana Tarnovetchi: Am mai fost cu el în dezvoltare la Clermont-Ferrand. Nu era gata atunci, din păcate, pentru scurt-metraje acest festival fiind la fel de important ca și Cannes-ul. Puțină lume știe că este de fapt al doilea festival ca și audiență în Franța, după cel de la Cannes – dar este dedicat filmelor de scurt-metraj.

Radu Bărbulescu: Da, traseul filmului a fost întâi TIFF cu prima variantă de scenariu, apoi Clermont-Ferrand, în atelierele de dezvoltare, apoi am luat CNC-ul, l-am produs și acum e gata!

Adică a început la TIFF și s-a difuzat tot la un TIFF, aici s-a-nchis cercul?

Iuliana Tarnovetchi: Exact doi ani a durat, de la TIFF#12 la TIFF#14, ceea ce să știi, nu este deloc mult pentru un scurt metraj de lungimea acestuia.

Ce planuri de viitor aveți? Există o altă filmare în lucru?

Iuliana Tarnovetchi: Radu scrie foarte bine, depinde ce finanțări atragem după acest prim film al său!

Radu Bărbulescu: Ăsta e rolul producătorului, nu?

Spune-mi te rog cum te-ai documentat? Sau a fost vorba de o experiență personală?

Radu Bărbulescu: Lunetistul e un personaj foarte specific. M-am documentat să văd cum arată, cum se mișcă, și da, m-am și întâlnit cu cineva care a lucrat în serviciile secrete, care mi-a spus regulile de bază: ce echipament au, cum comunică, ce gen de semnale stabilesc între ei.

Dar prioritară e povestea care se stabilește între ei, deși legătura pare inexistentă între baba paralizată, care nu poate să vorbească, și mitraliera sau mă rog, lunetistul care nu are nici o treabă, fiind total neinteresat de bătrâna care ajunge să schimbe de două ori povestea.

De fapt bătrâna e cheia poveștii tale?

Radu Bărbulescu: Aici e contradicția, aluzia la acea glumă. Baba duce povestea mai departe, iar lunetistul e ca un lemn dus de un râu. Am eu această impresie a destinului, care se joacă cu noi câteodată, ca un copil răutăcios. Parcă vrea să vadă cât de departe poate merge, și cum putem noi să reacționăm.

În ce gen ar trebui să includem filmul, dincolo de lungime (scurt metraj)?

Radu Bărbulescu: Poate dramady? Este o dramă în final, începe comic dar se termină tragic. Există momente care par suprarealiste, de fapt premisele sunt suprarealiste – un lunetist intră peste bătrână și-și face postul acolo, în casa ei. Dar situația este tratată foarte realist. Este puțin probabil să se întâmple așa, dar perfect posibil, de ce nu?

3 gânduri despre “dispozitiv 0068

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s