De la „Cap pătrat” la „The imitation game”

2014, THE IMITATION GAMES-au premiat atâtea filme bune aseară la Oscar, că nu știi pe care să-l vezi primul. Este un plus al acestei gale pe care l-au remarcat toți comentatorii: calitatea nominalizărilor. De data asta nici un favorit n-a fost lăsat pe dinafară (cum s-a întâmplat, de exemplu, cu Saving Mr. Banks sau Inside Llewin Davis, filmul fraților Cohen). În acest an aproape că fiecare nominalizat merita Oscarul la categoria sa, alegerea premiilor fiind așteptată cu oareșce emoție, deși rezultatele fusesere anticipate de premiile presei (Globurile de aur) și ale specialiștilor (sindicatul actorilor SGA și al regizorilor, DGA). Fără să fie mari favorite la pariuri, două filme s-au detașat ca număr de nominalizări: The Grand Hotel Budapest  (care-și primise la Globuri titlul de cel mai bun film la categoria sa – comedie/musical), cu nouă nominalizări, și The Imitation Game, după titlul unei cărți de Alan Turing, cu opt.

Dacă despre primul ar fi comentat cineva mai puțin avizat că nu-și merită atâtea nominalizări, nu aș fi comentat: The Grand Hotel Budapest (a cărui acțiune se petrece undeva, în Europa de este, într-o perioadă oarecum incertă, după primul război) nu e ceva să poți privi oricând (pe fugă, de exemplu) și nici un film pentru oricine. Perspectiva (începe ca povestea unui liftier), decorurile (un hotel roz), apoi personajele aparent minore (prietenia portarului, interpretat încăntător de Ralph Fiennes, cu vechiul proprietar Moustafa) te fac să aștepți apariția unor alte personaje și întâmplări la fel de rocambolești.  Ei bine, actorii, parcă inspirați de toată această atmosferă retro din romanele lui Stefan Zweig se joacă cu noi, spectatorii absenți din această commedia dell`arte, într-un mod neașteptat pentru anul 2015. Ca atare, finalul ne lasă puțin dezamăgiți, pentru că filmul nu respectă rețeta de la Hollywood cu care ne-am obișnuit: nu avem eroina pusă în fața unor alegeri dificile, nici vreun erou care să salveze lumea, privită parcă printr-un lornion. Dar nu despre acest film (deja premiat) s-a exprimat cunoscutul ziarist și cinefil Cristian Tudor Popescu, ci despre celălalt favorit și multi nominalizat, The Imitation Game.

Pe Cristian Tudor Popescu îl știu de mai mult de un sfert de veac: Cassargoz, nuvela sa la limita dintre SF şi mainstream, premiată la concursurile de literatură de anticipație, mi l-a adus în atenție și admirație înainte ca volumul său de proză scurtă Planetarium să ia premiul Eurocon. Simpatie care s-a păstrat atunci când inginerul optzecist (pentru că era să fim toți o nație de ingineri) s-a transformat întâi în traducător, ca apoi să fie editor de antologii, ziarist și să apară tot mai des pe sticlă.

Simpatia mea pentru Cassargoz (căci așa îi spuneam în gândul meu, nu CTP) s-a păstrat, iar îndepărtarea sa de literatură deși m-a întristat, am înțeles-o prin analogie cu evoluția mea de individ obligat să contruiască întâi societatea socialistă, apoi un fel de tranziție și mai multe feluri de capitalism, pe cale de colaps. Și fiindcă mi-a rămas imaginea acelui ins din Cassargoz, incisiv, un pic folosit dar cu care nu poți să te joci, în cele din urmă. Îmi plăcea cum o scotea la capăt în traseul public, la fel ca în nuvelele pline de nerv ale domniei sale, în care urmărea mai degrabă ideile decât personajele ori construcția acțiunii. Comentând nominalizările la Oscar, s-a supărat pe un favorit, dar fără să-l bage, în același oală cu celălalt și să spună, de exemplu, un adevăr universal valabil: la pomul lăudat să nu te duci cu sacul.

Și-a concentrat tirul (deh, deformație profesională, de la Cassargoz încoace) tocmai pe un film cu idei, asemenea scrierilor domniei sale. Și deloc rău făcut, pornind de la un scenariu aflat de mult pe lista (Black list) de la Hollywood a celor mai așteptate ecranizări. Al cărui autor, Graham Moore, ne-a oferit cel mai emoționant moment al galei de azi. Și poate chiar unghiul din care putem vedea acest film.

Anunțuri

Un gând despre &8222;De la „Cap pătrat” la „The imitation game”&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s