Hoțul de cărți

hotulTitlul acestui film este binevenit pentru o paralelă între filme și cărți. Pentru că nu de puține ori, aceasta este una din definițiile filmului = el este un hoț de cărți. Nu v-ați mirat niciodată cum de funcționează această industrie, în ciuda costurilor sale foarte mari? Spre exemplu, în România costul producerii unui film este de 500.000 eur. Am auzit această estimare într-un interviu despre Love buiding, cu regizoarea Iulia Rugină și actorul Dragoș Bucur. Și realitatea: maximul sumei pe care o poate încasa producătorul nu ajunge să acopere decât jumătate din cheltuielile producției filmului. Și atunci? Cum de se mai produc (atâtea câte se mai produc)?

Explicația stă în misterioasele fonduri. Asistentele TV își rezolvă problemele cu fundurile iar restul lumii face mătănii depunând proiecte și așteptând… fondurile. Îmi amintesc de expresia de după Revoluție, când toată lumea voia să facă afaceri; auzeai tot felul de idei strălucite, dar continuarea era: nu sunt bani. Acum suntem la  adoua variantă a aceleiași expresii: nu sunt fonduri. Banii, câți or mai fi fost, s-au dus demult pe apa sâmbetei. Ei bine, în cazul fondurilor pentru filme, avem fondul Consiliului Național al Cinematografiei (da, există așa ceva) plus fondurile europene Eurimages, dar acesta implică mai multe persoane care participă la proiect și astfel banii se împrăștie în mai multe direcții/colaborări – sunt mai puțini, deși par mai mulți.

filmmaking-infographicAcum că am lămurit problema existențială a cinematografiei românești, să revenim la oile altora. La întrebarea: cum de funcționează – și încă atât de profitabil – industria de film la Hollywood? răspunsul meu este acesta: furând cărți. Spre deosebire de situația din Europa sau de la noi, cinematografia americană este o adevărată industrie. Pornind de la capitalul investit în studiouri (adevărate hale) de producție, plata profesioniștilor (operatori de sunet, lumini, cameramani, directori de imagine, scenariști, actori și regizori) și până la baza imensă de consumatori reprezentată de publicul american, avem imaginea unui complex mecanism de multiplicare a banilor. Iar la baza acestei mașinării stă o rețetă de succes: scenariul de film pornind de la un roman celebru (deja premiat).

De aceea îmi permit să afirm că filmul (cu precădere cel de la Hollywood) este hoțul de cărți. Ca orice industrie, se bazează pe anumite ingrediente. Și pentru a-și asigura un punct de pornire (un capital inițial de spectatori), alege un roman cunoscut, care are deja recunoașterea valorii și a prizei la public. Astfel, încă din faza de producție, va suscita curiozitatea: cum va reuși regizorul (unul în vogă) să ilustreze tema cărții?

Anunțuri

2 gânduri despre &8222;Hoțul de cărți&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s